Zeilstraatbrug Amsterdam

In 2017 heeft Molenmaker Techniek B.V. van gemeente Amsterdam, de opdracht gekregen voor het vervangen van de hydraulische- en elektrische installatie van de Zeilstraatbrug. De bestaande hydraulische installatie was al tijden buiten werking en de brug draaide op een tijdelijke hydrauliekset waarmee de brug op langzame snelheid bewogen kon worden.

De technische ruimte is alleen voorzien van een gewone toegangsdeur. Hierdoor is de hydraulische unit modulair samengesteld, in onderdelen in de technische ruimte gebracht en ter plaatse weer opgebouwd.  Omdat de brug op een tijdelijke set draaide kon de bestaande hydraulische installatie verwijderd worden en de nieuwe installatie worden geplaatst zonder hinder voor de scheepvaart. De elektrische besturing was deels nog in gebruik en kon niet verwijderd worden. De beide hydraulische cilinders hadden wij in 2011 al vervangen, deze zijn dan ook bestaand gebleven.

Gemeente Amsterdam had een scheepvaartstremming van zes dagen voorzien. In deze zes dagen is de complete oude elektrische installatie verwijderd en een nieuwe elektrische installatie geplaatst en aangesloten. Tevens is de installatie geschikt gemaakt voor besturing op afstand.

Ook zijn tijdens de stremming beide vallen met een mechanische koppeling met elkaar verbonden waarmee de brug nu één groot val heeft.

Technische gegevens:

Aandrijving: gesloten systeem bestaande uit twee elektromotoren van 45 kW met elektronisch geregelde gesloten systeempompen met een capaciteit van 265 liter/minuut. RVS oliereservoir met een inhoud van 1000 liter en voorzien van een dieptefiltratie systeem. Noodpompset met een elektromotor van 7,5 kW en een pompcapaciteit van 60 liter/minuut.