Spoorbruggen Gouda

Renovatie hef- en draaibrug

Molenmaker Techniek B.V. heeft opdracht gekregen van ProRail om bij de hef- en draaibrug te Gouda groot onderhoud te plegen. ProRail is verantwoordelijk voor het Nederlandse spoorwegnet, zij zijn continue opzoek naar verbeteringen en uitbreiding zodat het spoor altijd aan de mobiliteitsbehoefte voldoet.

Draaibrug:

Deze enkelsporige draaibrug boven de Gouwe is de spoorlijn van Gouda – Alphen aan de Rijn en ligt op dezelfde hoogte als de viersporige hefbrug iets verderop. Aan MTS de taak om de elektrotechnische brugbesturing en de werktuigbouwkundige installatie gereed te maken.

Voor de elektrotechnische brugbesturing worden de sensoren t.b.v. de elektro hydraulische aandrijvingen  vervangen, alle vaste bekabeling wordt vervangen en alle klemmenkasten behorende bij de brugbesturingsinstallatie worden vervangen.

Voor de werktuigbouwkundige installatie worden de twee huidige aandrijfunits vervangen voor nieuwe exemplaren, geleidingen worden vervangen, afstellen van de gehele MCI en het verwijderen van bestaande beschadigde hoogtevaan daarbij worden er enkele upgrades m.b.t. tot de ARBO uitgevoerd. Voor de hydraulische installatie worden de opsluitring en de gewrichtslager beide vervangen omdat de cilinder flink is gecorrodeerd.

Hefbrug:

Op de Hefbrug bevinden zich vier spoorlijnen die onder andere richting Utrecht en Den Haag gaan. Op de brug bevinden zich vier betonnen torens van wel 45 meter hoog, onder de brug bevindt zich een brugpost en een machinekamer.

Aan MTS de taak om de MCI pompset te vervangen en de grendelinrichting te reviseren. Het vervangen van de pennen en geleidingen van de MCI en de Grendelinrichting, het afstellen van de MCI en niet te vergeten zullen alle voorzieningen worden aangebracht in het kader van de ARBO-maatregelen. Voor de elektrische bruginstallatie zal er veel vervangen worden o.a. de brugbesturingsinstallatie, motoren, alle vaste en soepele kabels, verlichtingsarmaturen en worden er extra CCTV camera’s toegevoegd.  

De uitvoeringsfase is in het derde kwartaal van 2020 gestart. Er zijn 3 korte periodes in 2021 waarin alle werkzaamheden uitgevoerd gaan worden, hierbij wordt rekening gehouden met  de trein- en scheepsvaartstremming.