Rozenburgsesluis Rotterdam-Botlek

Molenmaker Techniek B.V. heeft, begin 2018, van het Havenbedrijf Rotterdam de opdracht gekregen om de hydraulische- en elektrotechnische installatie van de Rozenburgsesluis compleet te vervangen.

De Rozenburgsesluis is een schutsluis die het Calandkanaal met het Hartelkanaal verbindt. De sluis is 305 meter lang en 24 meter breed en heeft aan beide zijde zowel eb- als vloeddeuren. De huidige aandrijving en besturing zijn sterk verouderd en moeten hoognodig vervangen worden waarbij de besturing ook geschikt gemaakt wordt voor besturing op afstand voor in de toekomst.

Molenmaker Techniek B.V. is aannemer voor dit project en vervangt de hydraulische- en elektrotechnische installatie van de Rozenburgsesluis.

Alle acht sluisdeuren worden voorzien van een nieuwe cilinder met een boring van 420 mm, een stang van 240 mm met keramische deklaag en een slag van 4533 mm. De cilinders, die in eigen huis worden gefabriceerd, worden cardanisch bevestigd in de bewegingswerkkelders. De deurschuifcilinders worden gereviseerd en hergebruikt.

Elke deur heeft een eigen hydraulische installatie die bestaat uit twee elektromotoren van 37 kW met een elektronisch geregelde plunjerpomp met een flow van 170 liter/minuut, een frequentiegeregelde elektromotor van 11 kW met een drievoudige pomp voor het bewegen van de drie deurschuifcilinders die op de deur gemonteerd zitten. Tevens is de unit voorzien van 1-fase pompsets die in geval van nood kunnen worden ingezet. Twee hydraulische units delen een RVS oliereservoir met een inhoud van 2200 liter. Om de olie in goede conditie te houden is het reservoir voorzien van een dieptefiltratieset.

De elektrotechnische installaties worden geheel vernieuwd, de veldbekabeling wordt vervangen en er wordt een glasvezelringleiding aangebracht.

Tijdens een scheepvaartstremming wordt de sluis in één keer geheel omgebouwd.